Natten

 

 

Kören arbetade under våren 2010 med ett konsertprojekt som skulle vara sceniskt. Bland de många förslag som diskuterats genom åren fastnade kören för "Natten", ett tema både diktare och tonsättare genom tiderna intresserat sig för. Platsen skulle vara en för kören bekant konsertlokal, Nyckelviksskolans båtformade matsal. Repertoaren för konserten kom att få en mer modern och poppig inriktning än många kanske föreställt sig. Musiken skulle alltså sjungas med en klang som låg långt från den "Mozart-klang" och "Brahms-klang" vi de senaste åren strävat efter. Under en ganska lång förberedelseprocess enades vi om om ett knippe stycken i olika genrer som vi arbetade med, och som på något sätt skulle vävas ihop till en enhet. 

 

I Natten-konserten, som ägde rum den 22 maj, kompletterades kören med dels en liten kompgrupp bestående av bas, gitarr och slagverk, dels körens egen sång vid själva konserten som togs upp av en mikrofon och genomgick elektroakustiskt bearbetning i ett dataprogram innan det blandade sig med det vi sjöng.


Vi rörde oss i och kring en gigantisk säng mitt på scenen, där också ett litet sängbord med varierande dukning "kommenterade" eller "illustrerade" innehållet i det vi sjöng. Mustalainen, med svensk text "Sov och dröm..." framkallade i klassisk körsats en nattstämning: jorden slumrar, stjärnorna tänds, midnattsklockan slår. Till Bellmans Aftonkväde skred vi mot sängen, och i det som följde hördes musik som spände från Adolf Fredrik Lindblads Drömmarne till Björn Skifs Fångad i en dröm. Vi var själva de drömmar vi sjöng om, sköna damer i urringat svart, figurer i mask, både goda drömmar och mardrömmar. Framförandet blev inte riktigt så bra som önskat men trots detta gjorde föreställningen god effekt. Alla i publiken hade, visades det sig, inte heller förstått att det handlade om drömmar. Vi beslöt dock att ta revansch genom att göra ytterligare en föreställning, på hösten.


Höstterminen började med att vi kastade oss in i ett intensivt arbete med Natten-repertoaren. Den 9 oktober gjordes ett betydligt bättre och bejublat framförande av Natten, som nu utökats med några nummer, och fått en fötydligande text i form av en dikt av Tomas Tranströmer, som reciterades; nu kunde ingen tveka om vad det handlade om.


 

 

 

 

 

 

Våren 2011

LIDINGÖ KAMMARKÖR