Uppsalaromantik

 

 

2007 hade kören i november en konsert med sällan framförd svensk körmusik och annan musik från första hälften av 1800-talet på Historiska museet, "Uppsalaromantik". Det var körmusik och en solosång med pianoackompanjemang av Erik Gustaf Geijer (ja, han skrev musik också!), det var Adolf Fredrik Lindblads stora körverk Drömmarne och ett smakprov ur hans Om vinterkväll, det var körsånger av Jacob Axel Jopsephson och Prins Gustaf, "sångarprinsen". Man fick också höra en av Jonas Love Almqvist trolska "Songes", och pianomusik av Uno Troili, som var en av Sveriges främsta porträttmålare men också en mycket skicklig pianist. Alla dessa tonsättare, av vilka egentligen alla utom Lindblad och Josephson var amatörer, hade förekommit i de salonger som under 1800-talet var en så viktig del av Uppsalas kulturliv, framför allt Malla Silfverstolpes salong.


Underbar sångsolist i avsnittet ur Lindblads Om vinterkväll var sopranen Elisabeth Meyer (som går på Operahögskolan); hon sjöng också ett knippe solosånger, och visade väl varför dessa sånger, särskilt Lindblads, var föredömen för senare nordiska sångkompositörer som Edvard Grieg och Jean Sibelius. Henrik Måwe, en av pianisterna i vår Brahmskonsert, återkom som ackompanjatör åt kören och Elisabeth Meyer och som solopianist i Pianofantasier av Uno Troili.

 

Den 9 maj 2009 hade kören en repris av den konsert med svensk körmusik och annan musik från första hälften av 1800-talet som kören hade på Historiska museet i november 2007. Det var musik av tonsättarna Erik Gustaf Geijer (ja, han skrev musik också!), Adolf Fredrik Lindblad, Jacob Axel Jopsephson, Prins Gustaf, "sångarprinsen", Jonas Love Almqvist och Uno Troili. Det rörde sig om musik både för blandad kör a capella, med och utan piano, sånger med pianoackompanjemang och ren pianomusik. Alla dessa tonsättare, av vilka egentligen alla utom Lindblad och Josephson var amatörer, hade varit med i de salonger som under 1800-talet var en så viktig del av Uppsalas kulturliv, framför allt Malla Silfverstolpes salong.
 

Konserten gjordes i samarbete med Körcentrum i Uppsala och ägde rum på Musicum, som ligger i en ståtlig villa byggd för en institution i Uppsala, Akademiska kapellet, Sveriges näst äldsta orkester och dess ledare, Director musices. Den föregicks av ett "pre concert talk" mellan musiforskaren professor emeritus Anna Ivarsdotter, litteraturvetaren professor Margaretha Fahlgren och körens Göran Tegnér, där man belyste den spännande epok i svensk kultur- och musikhistoria som präglas av "Uppsalakretsen". Här bjöds också på en överraskning, nämligen att Stefan Parkman, som i egenskap av Körcentrums föreståndare var konsertens värd, själv sjöng en sång av Erik Gustaf Geijer.

 

Sångsolist med kören var den här gången sopranen Emilia Feldt (som nu går på Operahögskolan) och pianist är – som förra gången – Henrik Måwe, en utomordentlig pianist i början av sin karriär.

 

 

Hösten 2009

LIDINGÖ KAMMARKÖR